Bereslimme Beertjes
inloggeninloggen

Nieuws

Update BereslimmeBoeken in het Schoolabonnement

In het weekend van 29 oktober aanstaande zullen we in de Schoolabonnementen een update van de BereslimmeBoeken uitvoeren. De BereslimmeBoeken spelen na de update af in HTML5 in plaats van Flash, waardoor u ze schermvullend kunt afspelen en ook op tablets kunt bekijken.

Na de update is minimaal Internet Explorer versie 11, Google Chrome versie 40 of Firefox versie 40 nodig. Controleer de versie van uw browser op https://whichbrowser.net en update deze indien nodig, idealiter voor 29 oktober aanstaande. Na 29 oktober zal na de inlogpagina van Bereslim een melding verschijnen als uw browser te oud is.

Mocht u naar aanleiding van de update vragen hebben, horen wij het graag via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Workshop: Hoe werk je met digitale prentenboeken?

In deze workshop tijdens de Kinderboekenweek geven we je informatie hoe je de digitale prentenboeken kunt inzetten in de groep/klas en ga je zelf aan de slag.

Wist je dat?

- Gemiddeld leren kinderen 2 à 3 nieuwe woorden per dag. Met digitale prentenboeken Bereslim leren kinderen in een half uur tijd maar liefst 5 à 6 nieuwe woorden.

- Digitale prentenboeken kunnen ingezet worden ten behoeve van het kritisch luisteren. We laten zien hoe.

- Digitale prentenboeken kunnen aangeboden worden voor VVTO Engels. We laten je zien hoe.

Benodigdheden:
- eigen laptop
- eigen koptelefoon

Kosten:
€45,-
Gratis voor abonnees Bereslim of bij aanschaf Bereslim achteraf retour.

Locatie en tijd:
Herestraat 106, 9711 BK Groningen
15-17 uur

Aanmelden en informatie:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
06-24321264

3 miljoen BereslimmeBoeken bekeken in bibliotheken!

Op 5 oktober aanstaande vieren we, in samenwerking met de bibliotheek Hoogezand-Sappemeer, dat het 3 miljoenste digitale prentenboek is bekeken door een jeugdlid van de bibliotheek.

Bereslim biedt inmiddels 61 digitale prentenboeken aan jeugdleden van bibliotheken. Deze prachtige geanimeerde prentenboeken (BereslimmeBoeken) stimuleren de taalontwikkeling van kinderen stimuleren. Titelkeuze, beeld, geluid, vertelstem, tempo en interactie van de BereslimmeBoeken zijn optimaal afgestemd op het aanleren van nieuwe woorden en begrippen door peuters en kleuters. In alle Nederlandse bibliotheken, vallend onder de Koninklijke Bibliotheek, kunnen jeugdleden de 61 BereslimmeBoeken bekijken.

Onderzoek door de Universiteit van Leiden toonde aan dat kinderen die een half uur met BereslimmeBoeken werken 5-6 nieuwe woorden leren, waar ze gewoonlijk 2-3 nieuwe woorden per dag leren. Ook toonde Leids onderzoek aan dat alle kinderen profiteren van het kijken naar BereslimmeBoeken; taalzwakke kinderen profiteren het allermeest. Deze indrukwekkende resultaten worden gehaald door de manier van animeren, de vragen die over de boeken gesteld worden en het adaptieve systeem van Bereslim.

Om de mijlpaal te vieren organiseren we op 5 oktober aanstaande, in samenwerking met de Bibliotheek Hoogezand-Sappemeer, een feestelijke middag (van 14-16 uur) rondom de Kinderboekenweek. Het thema is dit jaar ‘Oma’s en Opa’s, Voor Altijd Jong’. Het BereslimmeBoek 'Kas bij opa en oma' van Pauline Oud (Clavis) zal centraal staan. In de bibliotheek is een mooie hoek ingericht waar kinderen zelf even Kas kunnen zijn. Ze kunnen knutselen, het prentenboek digitaal bekijken, verkleden, spelen, en… een mooi digitaal verhaal over hun eigen Opa en Oma vertellen!
Ook in de bibliotheken van Leek (7 oktober), Zuidhorn (12 oktober) en Grootegast (15 oktober) zal Bereslim een Kasmiddag organiseren. We nodigen belangstellenden van harte uit.

BereslimmeBoeken op tablets voor bibliotheken

Het team van Bereslim is de afgelopen tijd druk bezig geweest met het geschikt maken van de BereslimmeBoeken op tablets. Vanaf vrijdag 26 augustus gaan we beginnen met het overzetten van de bibliotheekabonnementen naar de HTML-5 bètaversie van Bereslim! De BereslimmeBoeken zijn dan ook beschikbaar voor gebruik op tablets en touchschermen (ook voor bibliotheekleden thuis).

Op de tablet kan Bereslim op de gebruikelijke manier benaderd worden via de internet browser. Bij problemen bij het afspelen van Bereslim op tablet, touchscherm of pc, kan er contact opgenomen worden met Bereslim via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Het overzetten van de BereslimmeBoeken in schoolabonnementen en thuisabonnementen volgt in september.

De ontwikkeling van executieve functies bij Bereslim

Uit onderzoek blijkt dat goed leergedrag een belangrijke factor is voor een goede leerontwikkeling. Goed leergedrag houdt in dat een kind optimaal kan leren door inzet van goede strategieën. Daarbij spelen de executieve functies een grote rol.

Aandacht voor het belang van adequaat leergedrag komt voort uit de benadering die ineffectief kennis en strategiegebruik als een van de oorzaken ziet van leerproblemen en leerachterstanden. Dat een taak niet lukt, betekent niet meteen dat de oorzaak ligt in een kennistekort bij het kind. De oorzaak van het falen kan namelijk ook zijn dat een kind wel kennis heeft, maar die niet goed benut. Het aanleren van adequate leerstrategieën, waardoor een kind leert aanwezige kennis beter te gebruiken, is dus zinvol. Dit blijkt ook uit diverse onderzoeken naar het effect van training van metacognitieve vaardigheden (kunnen nadenken over eigen kennis en hoe je deze kunt uitbreiden) of executieve functies. Executieve functies zijn de hogere controlefuncties (de regulerende/sturende functies) van de hersenen. Enkele belangrijke executieve functies zijn:

- taakinitiatie: zonder uitstel aan een taak beginnen en zelfstandig probleemoplossende strategieën genereren;

- responsinhibitie: eigen gedrag, handelingen en gedachten op tijd stoppen;

- flexibiliteit: gemakkelijk van de ene situatie naar de ander kunnen gaan en flexibel denken of adequaat op een situatie reageren;

- werkgeheugen: informatie in het geheugen houden om een taak te voltooien;

- planning/organisatie: systematisch bedenken wat nodig is voor huidige en toekomstige taken;

- zelfmonitoring: je eigen prestatie controleren en evalueren;

Er zijn twee momenten in het leven waar een kind een sensitieve periode heeft voor het ontwikkelen van executieve functies: de voorschoolse periode en aan het begin van de puberteit. Zelfsturing ontwikkelt zich het sterkst tussen het 2e en het 5e levensjaar.

De spellen van Bereslim zijn bedoeld om de leerontwikkeling van kinderen te bevorderen door meer adequate leerstrategieën te stimuleren. De manier waarop de spellen worden aangeboden en de feedback die het kind krijgt, zijn gericht op het trainen van de executieve functies. Hoe werkt dat dan bij Bereslim?

Om doelgericht bezig te kunnen zijn, is het belangrijk dat een kind weet wat de bedoeling van een spel is. In termen van executieve functies: je oriënteren. Voordat een Bereslimspel begint, wordt daarom op een speelse manier uitgelegd wat er gaat gebeuren en wat er van een kind wordt verwacht. Er wordt ook een duidelijk oriëntatiepunt geboden, aan de hand waarvan het probleem kan worden opgelost. In het zoekspel Samenslim zegt speelmaatje Sanne bijvoorbeeld 'Ik ga me verstoppen achter de bank'. Dit lijkt misschien logisch, maar er zijn veel computerspellen op de markt waarbij kinderen vooraf geen duidelijk doel gepresenteerd krijgen en waarbij alles in het spel even belangrijk lijkt. Dat lokt 'trial and error' gedrag uit, waardoor het kind niet wordt gestimuleerd in goed gebruik van zijn executieve functies en beduidend minder effectief leert.

Na de uitleg krijgt het kind de opdracht. Speelmaatje Sim vraagt bijvoorbeeld: 'Weet jij waar Sanne zich verstopt heeft? Wil jij me helpen? Klik waar jij denkt dat Sanne zich verstopt heeft'. Daarna kan het kind antwoorden door op objecten in het scherm te klikken. De belangrijkste executieve functies die in deze fase van spelen, zijn taakinitiatie, responsinhibitie, werkgeheugen en zelfmonitoring. Het kind moet immers nadenken over hoe de vraag moet worden beantwoord, actie ondernemen om te beginnen, zich houden aan de opdracht, onthouden waar Sanne ook al weer zat en afleiding vermijden.

Als dit lukt worden kinderen in de Bereslimspellen beloond, maar als het niet lukt worden ze door adaptieve hulp gestimuleerd om hun leergedrag bij te sturen. Afhankelijk van het type fout krijgt het kind feedback. Kinderen die te snel zomaar wat klikken, worden gestimuleerd in het gebruik van de executieve functies als responsinhibitie, planning/organisatie, werkgeheugen en zelfmonitoring. Bijvoorbeeld door de vraag te herhalen en te benadrukken dat ze goed moeten kijken en luisteren. Kinderen die juist afwachtend zijn, worden gestimuleerd in executieve functies als taakinitiatie en planning/organisatie. Dat gebeurt bijvoorbeeld met een zin als: 'Weet je het al? Klik maar!'. Na deze feedback mag het kind nog een keer proberen. Het kind krijgt drie pogingen, waarbij de feedback steeds een beetje sturender wordt.

Bronnen:

Aarssen, J. van der Bolt, L., Leseman, P. , Davidse, N., de Jong, M., Bus, A en J. Mesman. Redactie: Schouten, E. (2010). Zelfsturing als basis voor de ontwikkeling van het kind. Een oriëntatie vanuit wetenschap en praktijk. Utrecht: Sardes Speciale Editie nr. 9.

Cooper-Kahn, J. en Dietzel, L. Vergeten, kwijt en afgeleid. Opvoedwijzer om executieve functies bij kinderen te versterken.

Frans-Veenstra, C. en Loykens, E. Leergedrag beïnvloeden met computerspellen. Kind en Adolescent Praktijk nr. 3-2010 (http://www.bereslim.nl/pdf/Bereslim_KAP.pdf)

Nieuwsbrief Bereslim

Wil je op de hoogte blijven van het laatste Bereslim nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Inschrijven